Terug in Ayacucho - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Marieke en Daan Sluis - WaarBenJij.nu Terug in Ayacucho - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Marieke en Daan Sluis - WaarBenJij.nu

Terug in Ayacucho

Door: Marieke & Daan

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Daan

21 Maart 2010 | Peru, Ayacucho

´Hola profesora Mari´ klinkt het enthousiast... en voor ik het weet heb ik twee meiden aan mn nek hangen.
Het duurde even voor we ze gevonden hadden, maar met onze ´spoorloos ervaring´ uit Cusco is het ons weer gelukt om een aantal mensen op te sporen.
Dit keer zonder routebeschrijving, maar met een vaag kladje met daarop een soort plattegrondje zijn we op pad gegaan naar een buitenwijk van Ayacucho. Het had flink geregend, dus we baanden ons een weg door de blubberige wegen, op zoek naar het huis waar Mercedes, Rocio en Guido zouden moeten wonen. Drie kinderen die drie jaar geleden in het huis van Los Cachorros woonden, die ik graag wilde opzoeken. Na veel vragen, nog eens vragen, kijken, aankloppen, nog eens vragen en nog harder op deuren kloppen hadden we ze gevonden! En het was geweldig!
Helaas was Guido naar school, maar het was heel tof om de meiden weer te zien en te spreken.

Los Cachorros is in de afgelopen jaren veel veranderd. Ze zijn inmiddels verhuisd naar een groter pand, waar de verschillende fases waarin gewerkt wordt duidelijker te scheiden zijn. Er werkt een psycholoog en een maatschappelijk werkster die door stagiaires ondersteud worden, de kinderen krijgen therapieen, er is een interne school en er worden diverse workshops gegeven. Het is erg mooi om te zien dat het project steeds verder ontwikkelt en dat er nog steeds veel enhousiaste werknemers en vrijwilligers zich inzetten voor de straatkinderen.
Er zitten inmiddels allemaal nieuwe kinderen in het opvanghuis, maar beetje bij beetje ben ik er de afgelopen twee weken achter gekomen hoe het gaat met de kids waarmee ik gewerkt heb. Rocio, Mercedes en Guido wonen dus weer bij hun ouders en dat gaat goed. Guido studeert voor politieman en de meiden zijn echte grote dames geworden. Joshep woont ook weer bij zijn familie, John zit in het leger en vermaakt zich daar opperstebest, Victor loopt nog steeds op straat, Robinson zit in Lima in een kliniek om van de drugs af te komen, hopelijk gaat het met hem ook snel beter, Carina heeft inmiddels een kindje en dat gaat best goed, Morelia woont in een huis van SOS-kinderdorpen en begint met een cursus taarten bakken. Iedereen heeft zijn eigen verhaal en probeert er op zijn of haar manier het beste van te maken. Dat gaat ze stuk voor stuk best goed af! En dat is fijn om te horen en te zien!

In de eerste week in Ayacucho hebben we een Los Cachorros dagje gehouden. Eerst lekker samen lunchen en daarna hebben Daan, Floor en ik samen met de kids portemonnees gemaakt van lege melk- en frisdankpakken. De kinderen waren er enthousiast over en hebben geconcentreerd zitten werken. Marjan heeft ondertussen het haar van alle kinderen geknipt. De kinderen waren helemaal blij met hun nieuwe kapsels en liepen daarna zo trots als een pauw door het huis, met als gevolg dat Marjan zo door kon gaan met het knippen van het haar van de kinderen van het bezoek en de broertjes en zusjes van de kids.

Daan en ik zijn nu twee weken in Ayacucho geweest en we hebben echt lekker vakantie gevierd.
Ayacucho is en blijft een leuke stad, waar weinig toersisten zijn. Als je hier als blanke op straat loopt ben je een benzienswaardigheid. En als je dan ook nog lang en blond bent... is het feest helemaal compleet. Mensen stoten elkaar aan om je aan te staren, staan te giebelen en als ze al hun moed verzameld hebben zeggen ze lachend ´hola´.
We hebben lekker geluierd in het hostal bij Alanya en Peter, over de marktjes gelopen, geBBQt, gestapt in de Maxxoh, oude bekenden ontmoet, met de vrijwilligers gegeten en vooral erg genoten!

Nu zijn we weer klaar om verder te reizen. Morgen pakken we het vliegtuig naar Brazilie en gaan we eens kijken wat deze wondere wereld ons nog meer te bieden heeft!

Hasta luego!

Grande beso, Daan y Mari

• 21 Maart 2010 - 23:49

Eln:

Lieve Marieke en Daan,

Wat een mooi verhaal! Bijzonder dat je weet hoe het de kinderen van toen nu vergaat en daar heb je zelf misschien ook wel een steentje (of een grote steen!) aan bijgedragen! Tof! Het klinkt echt gaaf! Hebben ze er ook muziektherapeuten (nodig)? :)

Een goede reis en have fun in Brazilie!
    Dikke zoen

• 22 Maart 2010 - 00:14

Karin:

Was gezellig om jullie weer hier te zien! Volgende keer gaan we op stap in Zwolle, en wil nog wel zo'n echte handgemaakte Mari-portemonee, he! Liefs

• 22 Maart 2010 - 00:22

Karin:

Leue foto van die meiden!

• 22 Maart 2010 - 00:28

Ben:

Zo te zien hebben ze er wel schilders nodig!
    Reis lekker verder en geniet volop.

Liefs Ben.

• 22 Maart 2010 - 10:05

Riet:

Wat fijn te zien en te horen dat Los Cachorros zo ontwikkelt en professioneel wordt.
    Veel plezier op jullie reis door Brazilië en Argentinië.
    dikke kus,
    Riet

• 22 Maart 2010 - 11:02

Marloes:

Wat fijn dat je hebt kunnen achterhalen hoe het met de kids gaat!! Lekker even genieten in je oude woonplaats! Het ziet er geweldig uit! Nu op naar Brazilie....heerlijk!!!! Ik ben erg benieuwd hoe het daar is, de laatste lange maand is begonnen....voor jullie jammer, maar ik vind het wel weer fijn om jullie straks weer in de armen te sluiten (klinkt mooi he!)
    Dikke kus Marloes xx

• 22 Maart 2010 - 17:08

Floor:

Dag schatten,

Leuk om weer te lezen! Bijzonder he om daar weer te zijn en allemaal mee te maken!
    Nu op naar Brazillië! Leuk!!! Heel veel plezier! Geniet ervan.

Liefs en een dikke kuss

• 23 Maart 2010 - 08:36

Martine:

Wow...wat zijn ze groot!!! Echt leuk dat jullie ze hebben opgezocht! en om te horen hoe het met de rest gaat...ben er een beetje stil van..
    Heel veel plezier in Brazilië! Geniet ervan en een hele dikke knuffel vanuit Leiden.

X martine

• 23 Maart 2010 - 12:27

Debby:

wat heerlijk genieten jullie verhalen telkens te lezen. Met het begin van de lente en de zon hier komt mijn vakantie ook steeds dichterbij.

Oh ja, Marieke wanneer ben je ook alweer terug? Ik hoop dat je bij het locatieuitje van 27 mei kan zijn want dat wordt echt supergaaffffffffffff

Goede reis naar Brazilie.

groet, debby

• 24 Maart 2010 - 10:13

Hans En Fenny:

Wat goed dat je die luitjes allemaal weer hebt kunnen vinden en ook dat het ze goed gaat.
    tegelijkertijd spannend en nieuwsgierig jullie verhalen te lezen. Ik kijk nu al uit naar julli eerste indrukken van Brazilië.
    Goeie reis en veel plezier. Kus van ons F&H

• 29 Maart 2010 - 09:48

Eline:

Klinkt goed Mariek en Daan! Het klinkt of het heerlijk was in Ayacucho (hoe kan het ook anders). Veel plezier met de rest van de reis!! x Eline

• 11 April 2010 - 08:46

José:

Mooi om dit allemaal te zien. Ben onder de indruk. Zo te zien gaat het met jullie goed. Geniet er nog van.
    Groet José.

• 12 April 2010 - 06:06

Marije:

Oeioeioei.... wat fijn!!! Voor ons tenminste..... jullie komen bijna thuis!!!! WOEHOE!!!!

• 12 April 2010 - 09:55

Daan Bart, Enzo Jari:

Hola luitjes,

Que tal? Volgens mij zijn jullie nog flink aan het genieten maar nu ook een klein beetje aan het balen (?!) Het einde is nu alweer in zicht. Maar jullie hebben er weer een ontzettende mooie reis opzitten, die helemaal niemand van jullie afpikt! En nu lekker met zn tweetjes, dan blijf je alle mooie herinneringen delen met elkaar tot jullie oud en verschrompeld achter het raam zitten, haha.

Nu heeeeeel veel plezier nog.
    Veel groetjes uit Heemskerk

• 12 April 2010 - 20:52

Lidy:

Hallo, hier ben ik weer eens. Wat een heerlijke verhalen. Jaloers? Nou hmmm, hmmm. echt wel!!
    Nog een paar weekjes, dus geniet van de laatste heelijke avonturen in Brazilie. Liefs en een dikke knuffel van Henk en Lidy

• 15 April 2010 - 20:21

Freek :

Goed dat je het gitaarspelen nog een beetje bijhoudt! Neem je nog een handgemaakte gitaar mee?

Ik zie je snel weer

Groeten!!