Vissen kijken of eten? - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Marieke en Daan Sluis - WaarBenJij.nu Vissen kijken of eten? - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Marieke en Daan Sluis - WaarBenJij.nu

Vissen kijken of eten?

Door: Marieke & Daan

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Daan

19 Februari 2010 | Panama, Panama-stad

... witte stranden met palmbomen, liggend in een hangmat terwijl je melk uit een kokosnoot drinkt, lekker zonnig weer, tropische vissen en zeesterren zien terwijl je de helder blauwe zee in loopt voor een verfrissende duik... en meestal schrik je dan wakker en merk je dat je al even zat weg te dromen achter je computer!

De afgelopen weken hebben wij een aantal van dit soort 'ansichtkaart-stranden' bezocht.
De eerste paar dagen in Panama zijn we op 'Bocas del Toro' geweest. Een prachtige groep eilanden in de Caribische zee. Op Isla Colon hebben we genoten van de relaxte 'caribbean vibe' en het prachtige strand van Boca del Dragon. Het is precies zo'n strand waar je aan denkt als je op een saaie regenachtige dag zit weg te dromen...
Daarna zijn we nog een aantal dagen op Isla Bastimentos geweest. Op dit eiland zijn veel minder toeristen en kun je nog meer genieten van het echte caribische leven.
De eerste dag hebben we daar twee fundives gedaan. Het was heerlijk om weer even onder water te zijn en zoveel moois te zien. En hoewel het koraal er minder groot en kleurrijk is dan in Honduras hebben we weer veel mooie creaties en rare snuiters gezien. (Waaronder een hele grote kreeft!) En terwijl de locals druk bezig waren met de voorbereidingen voor de carnaval hebben wij de dagen erna genoten van nog meer mooie stranden, een boottocht waarbij we dolfijnen hebben gespot, onbewoonde paradijselijke eilanden en de relaxte sfeer op het eiland.

We hadden ons niet zo gerealiseerd dat het al bijna carnaval was en het was dan ook nog even lastig om een plek in het hostal in Panama City te bemachtigen, maar uiteindelijk is het gelukt! Van de carnaval zelf hebben we niet zo heel veel meegekregen, omdat Daan ziek werd. Maar we kregen de indruk dat we er niet al te veel aangemist hebben.

Panama City is een mooie stad. Het heeft een prachtige skyline, een mooi oud gedeelte met veel vervallen gebouwen en grote supermarkten :-)!
En natuurlijk hebben we een bezoek gebracht aan het Panamakanaal. Een route door Panama die schepen kunnen nemen om van de Caribische zee naar de grote oceaan te komen, zonder om heel zuid Amerika heen te hoeven varen. Het is indrukwekkend om te zien hoe die enorme mega containerschepen door de sluizen gaan en in het totaal een hoogte verschil van 26 meter overbruggen. (Bij de sluizen van Miraflores, waar wij waren gaan schepen zo'n acht meter omhoog, of omlaag.)

Na een aantal dagen vonden we het weer tijd om de drukke stad te verruilen voor een rustig en bijna onbewoond eiland. Een paar uur rijden en een half uurtje varen van Panama City vandaan liggen de San Blas eilanden. Wij hadden een cabana gehuurd op 'Isla Iguana' en konden bij aankomst onze ogen bijna niet geloven. Een prachtig, klein, prive eiland omringd door witte stranden en begroeid met palmbomen, een hangmat, blauwe zee, ons hutje direct aan het strand... (ach... je kent het principe inmiddels...)
De perfecte plek om te chillen, lezen, luieren, snorkelen en niksen! En dat hebben we dan ook naar hartelust gedaan. En terwijl wij daar druk mee waren viste de eigenaar van het eiland onze maaltijd uit de zee en bereidde het. Dat wij geen echte visliefhebbers zijn werd op het eiland nog maar eens bevestigd. We hebben vis, kreeft en schelpdieren geserveerd gekregen... en we hebben het dapper geprobeerd, maar wij kijken toch liever naar het onderwater leven dan dat we het eten.

Inmiddels zijn we weer terug in Panama City en gaan nog een dagje genieten van de mooie stad, voor we naar Peru vliegen. Dan zit het eerste deel van onze reis erop.

In centraal Amerika hebben we enorm genoten van alle prachtige dingen en ons verwonderd over zaken die we gezien hebben. Bergen, vulkanen, steden, zee, stranden, mooie mensen, cultuur, geschiedenis, de onder waterwereld en nog veel meer.
We zijn erg benieuwd wat zuid Amerika ons brengen gaat! We hebben er zin in!

Hasta luego!

Jaloers...
    xx

• 20 Februari 2010 - 11:26

Nynke:

en jullie zijn natuurlijk poepiebruin om het ons straks nog een xtje in te wrijven ;)
    veel plezier in z-a!
    xx

• 20 Februari 2010 - 12:08

Eln:

Het begint onderhand wel een beetje saai te worden hoor... (ik ben verder heus niet jaloers ofzo... puh ;) Haha! Heerlijk!!! Mooie foto's ook..! (jullie houden het al lang vol met jullie camera's btw.. well done!) Nog een mooie tijd daar en heel veel plezier in Peru! Doe ze de groeten!
    Liefs

ps. Daan ben je weer helemaal beter?

• 20 Februari 2010 - 13:12

Ben & Riet:

Wat geweldig weer!
    Op naar het tweede deel van jullie reis. Veel plezier en groetjes in Ayacucho!
    Dikke kus....

• 21 Februari 2010 - 13:02

Marloes W:

hmmm het doet me allemaal helemaal niks! ik ben blij dat ik hier lekker met mijn joggingbroek op de bank zit en een druilerige dag heb!;) echt hoor, ik meen het! Ik zou dit voor geen goud willen inruilen.....
    hmmm ik ga er bijna in geloven haha!!
    Jammer dat jullie nog steeds geen vis lusten...het is zo lekker!! Geniet en veel plezier in Zuid-Amerika!
    Liefs en dikke kus, Marloes xx

• 21 Februari 2010 - 21:49

Aline:

Door jullie verhaal was ik ook even op vakantie!!

• 22 Februari 2010 - 08:31

Ingrid:

Hi!
    Zie ik het goed??? Op de carnavalfoto??? Vliegt daar water door de lucht??? Hihi, dat kunnen we ons nog wel herinneren van Ayacucho!
    Zucht, ik lees jullie en Dre's verhalen hier achter m'n computer bij grijs weer en regen!
    Geniet er maar van! groetjes aan iedereen in Ayacucho!!
    Ben je terug met de koninginnedag-actie??
    x!

• 23 Februari 2010 - 14:56

Dennis Spijkerman:

Hoi Marieke& Vriend,

Ik ben echt jaloers op jullie ik zou daar wel willen zitten this hier echt bagger weer! Ik ben paar maanden geleden over gesplaast naar de woning en hoorde laast van Chris dat jullie een website hadden, Ik ga 1 Maart met onstag en krijg geen nazorg. Marieke ik wil je nogmaals bedanken en veel plezier nog op je reis!

Groetjes Dennis!

P.S Ik schrijf dit berichtje, Want als jij terug bent ben ik al weg en het moelijk om van steenwijk naar karakter te gaan. Srry vanwege werk en prive gebruik!

• 23 Februari 2010 - 17:42

HERRICK:

Heh, stelletje.
    Weten jullie nu al of de achterbank in die Aca moet? Jullie komen veel te ver achter te liggen, want iedereen heeft voortaan een achetrbank, zelfs Esther. En anders verzinnen we wel een ander feest!!!
    Ik denk als jullie er weer zijn dan heb ik wel een nieuw hoofdstuk uit de nieuwe bundel... toi toi

• 23 Februari 2010 - 17:46

Fief:

Heee, geile banaan..
    Ik heb ondertussen een nieuw hoofdsuk af en een nieuwe/oude auto. Hij rijdt als een tiet. Het is grijs en zoeft over de weg, rara wat is dat.
    Een B niks.....

• 25 Februari 2010 - 10:31

Het Sleutelvrouwtje.:

Heeey lieve mari en daan!
    Wow...zó leuk om jullie verhalen te lezen! Ziet er echt geweldig uit wat jullie al gezien hebben! Ik ben heel erg benieuwd hoe het is om weer terug in Peru te zijn....
    Geniet ervan! (en heel veel groetjes aan iedereen)

Besito Martine

• 25 Februari 2010 - 20:31

Anne:

hola!
    t klinkt weer super...wow! geniet er nog maar even van! ik ben weer in hamburg en hier sneeuwt t nog steeds...kan t inmiddels echt niet meer zien... :S
    gelukkig gaan we over 2 weken saampjes naar sardinie :) jaja...
    veel plezier in ayacucho en de rest van z-a!
    liefs!

• 27 Februari 2010 - 15:06

Floor:

Hi schatten!

We zijn inmiddels al een week samen op pad! Joehoeee wat hebben we het tof!!
    Ik ben benieuwd naar jullie volgende verhaal ;)

KUS

• 27 Februari 2010 - 19:59

Fenny:

Eet smakelijk en kijk vooral nog meer! Mooi z'n eiland, zo'n cabana, zo'n hangmat,het paradijs. Waarom kan een mens niet altijd in het paradijs zijn? Veel meer reisplezier nog gewenst.
    liefs Hans & Fenny

• 28 Februari 2010 - 18:56

Freek :

Hey levensgenieters!

Nee we hebben nog niet in de livingroom gespeeld. Wel druk met de voorbereidingen. Was weer eens niet op msn.....
    Nou die regenachtige dag hebben we vandaag en ik zie die mooie foto's en denk........

Groeten!!

• 04 Maart 2010 - 16:12

Frans:

Yooohh D&M!!! Alweer ff geleden maar wat een prachtigheid!! Op een onbewoond eiheiheiland, superchill allemaal! Dat jullie daar toch weer weg zijn gegaan, onvoorstelbaar haha. Bizar wat een bijzondere plekken je allemaal kan bezoeken in relatief korte tijd he? En dit is nog maar het eerste deel!! Tjongejongejonge, bofferds!!! Wederom een blijde groet van een immer jaloerse frans!

• 10 Maart 2010 - 15:38

Cyrille:

Ik probeer zo hard niet jaloers te zijn. Hier schijnt de zon immers ook....maar het is maar 4 graden. Dus geniet ervan!!!!
    Wij gaan vanavond weer even rocken.

Groetjes, Cyrille