Ik ben niet links, ik rijd niet rechts... - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Marieke en Daan Sluis - WaarBenJij.nu Ik ben niet links, ik rijd niet rechts... - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Marieke en Daan Sluis - WaarBenJij.nu

Ik ben niet links, ik rijd niet rechts...

Door: Marieke & Daan

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Daan

09 Februari 2010 | Panama, Bocas del Toro

Hola Chico´s!

Nu weten we dat in Nederland altijd alles perfect geregeld is, en dat men zich in het verkeer over het algemeen redelijk aan de regels houdt. Hier in midden Amerika is het weer een verbazingwekkende chaos. Oom agent zou zich rotschrikken, en ´Wegmisbruikers´ is voor mietjes. Dachten we in Guatemala al heel wat gezien te hebben met hard door de bergen scheurende chickenbusses (hard toeteren betekent: uit de weg, ik kom er aan); in Honduras bleek het nog erger. Uberhaubt maakt het niets uit op welke weghelft je rijdt of inhaalt. Links rijden, rechts inhalen; geen probleem. Bovendien kun je hier prima de snelweg op met een vehikel dat al een aanrijding of 12 heeft gehad en met tape aan elkaar hangt, paard en wagen of met je fiets danwel TukTuk...

Vanuit ons duikavontuur op de Bay Islands zijn we doorgereisd naar Nicaragua. We kwamen aan in Managua, maar besloten door te reizen naar de koloniale stad Granada. Door een taxichauffeur werden we op een vaag busstationnetje afgezet waar echt geen toerist te bekennen was behalve wij. De vraag was of er iets van een bus naar Granada zou gaan. Die ging, en hoe! Dat ook het spel ´hoeveel mensen kun je in een busje stoppen´ hier fanatiek beoefend wordt merkten we meteen. In een 9-persoons busje werden zo´n 25 mensen gepropt + 2 backpacks :). In Granada hebben we een aantal dagen doorgebracht om even tot rust te komen. We hebben de stad bekeken en hebben een duik genomen in Laguna de Apoyo: een volgelopen vulkaankrater.

Omdat we wat meer tijd te besteden wilden hebben aan de Pacifische en Caribische palmkust besloten we door te reizen naar Quepos, Costa Rica. De grensovergang kostte wat moeite: 4 uur wachten in de hitte. Eenmaal in National park Manuel Antonio lig je na een mooie wandeling aan een palmstand, terwijl daarachter de jungle ligt met apen, leguanen, toekans, spinnen en andere bewoners. Supermooi! Wel uitkijken dat de (brutale!) apen je lunch niet uit de tas eten. Ook hebben we hier een biertje gedronken met Roy&Malou (vriend van Daan die toevallig ook in Costa Rica was). Op onze weg richting de Caribean een stop gemaakt in San Jose.

Bleek dat we daar aankwamen op de dag van de verkiezingen. Op een centraal kruispunt ging iedereen uit zijn dak vanwege de eerste gekozen vrouwelijk President; Laura. Auto´s vol uitgedoste uitbundige kiezers reden luid toeterend door elkaar. Al snel ontmoetten we een cameraman van de Nationale zender die ons uitnodigde op het dak van de camerawagen waarvandaan we een perfect uitzicht hadden op de feestende menigte. De cameraman probeerde ons een en ander uit te leggen over Presidentskandidate Laura. Vanuit zijn euforische woorden begrepen wij ongeveer iets van dat Laura er niet omheen draait. Zij is niet links, niets rechts, maar.... Wij vroegen ons af of ene Rita hier misschien stiekem onder een andere naam een poging heeft gewaagd.

De grensovergang naar Panama was een stuk relaxter: stempeltje hier, een vrachtwagen ontwijken die over een oude spoorbrug rijdt, en vervolgens Panama binnen wandelen. Inmiddels begeven wij ons op Bocas del Toro. Een soort Caribisch paradijsje waar je de kokosnoten zo van het strand plukt. Wordt vervolgd!

• 10 Februari 2010 - 10:53

Marloes:

Oh wat klinkt het allemaal weer heerlijk!! Rita is inderdaad al een tijdje niet meer in beeld....nu je het zegt...haar naam is Laura!
    Mooi weer zie ik wel weer, hier sneeuwt het weer (en ben het inmiddels spuugzat haha)
    Lekker genieten verder....Kus xx

• 10 Februari 2010 - 13:24

Jaloerse Esther:

Paradijsvogels...ijsvogels... verschil moet er wezen! Leuke beestjes daar, op zoek naar nieuwe rare snuiters? Succes ermee en have fun!
    Es xx

• 10 Februari 2010 - 16:57

Tjeerd:

Daan en Marieke ik ben jaloers op jullie, wat maken jullie weer veel leuke dingen mee daar. En dan nog de foto's geweldig man, lekker genieten..
    Jullie lekker in de zon en wij in de sneeuw (hahaha)

groet Tjeerd

• 10 Februari 2010 - 18:47

Daphne En Co:

Wat klinkt het geweldig en ziet er goed uit. Heerlijk!!!! Super te zien dat jullie zo genieten. een wereld van verschil met hier en met name het verkeer. Zou wel willen dat ik 1 keer zo mocht rijden en niet als net 1,5 uur over 12 km keurig in de file staan omdat een stel medeweggebruikers bang zijn voor een beetje sneeuw.
    Blijf genieten!!
    Liefs

• 10 Februari 2010 - 19:33

Aline:

zo wat een zooi op de weg enne Daan heb je zelfs al bekenden in het buitenland..haha
    geniet ervan!!

• 10 Februari 2010 - 22:14

Ben & Riet:

Mooi verhaal weer en schitterende foto's.
    Wat zien jullie er al heerlijk gebruind uit!!
    Enneh.....Gezellig zo'n huisleguaan!
    Dikke kus en knuffel, uit een (opnieuw) WIT Dedemsvaart!

• 11 Februari 2010 - 10:00

Astrid:

Zucht... Ik waan mezelf ook onder die palmboom met dat witte strand, blauwe water en een dikke vette cocktail!! Toch jammer dat ik in het echt gewoon achter de pc zit... Maar die fantastische verhalen van jullie maken dat toch een stuk aangenamer!! SOG voor gevorderden als je t mij vraagt. Ga zo door!
    X

• 11 Februari 2010 - 10:41

Anne:

wow, wat een verhalen weer! t klinkt echt super! geniet ervan!
    liefs uit een wit en koud hamburg!

• 12 Februari 2010 - 13:48

Lucas:

Yo, da's weer een leuk verhaal.. Die backpacks van jullie worden alsmaar voller met die lading ervaringen en indrukken. Straks past dat allemaal niet meer in zo'n (cool) busje...
    Groeten...

• 13 Februari 2010 - 12:10

Marit:

ziet er weer heerlijk uit mensen.

Ga vooral door met de reisverslagen en foto's plaatsen, is elke keer weer een genot om al jullie avonturen te zien en lezen.

Enjoy (maar dat deden jullie sowieso al ;)),

Liefs, Marit

• 13 Februari 2010 - 21:46

Ageeth:

Hee Daan (en Marieke),

Ik volg jullie reis op de voet. Leuk om te lezen en prachtig wat jullie allemaal zien en meemaken. Leuk voorproefje voor ons, we gaan deze zomer naar Costa Rica.
    Geniet er maar van!

Groeten Ageeth

• 15 Februari 2010 - 21:36

Bart:

He Marieke en Daan,

Wat een heerlijke verhalen en sprekende foto's. Als ik weer een nieuw verhaal van jullie heb gelezen en daarna even mijn ogen sluit droom ik helemaal weg in gedachten. Ook nu weer veel herkenning; de claxon als meest belangrijke onderdeel van de auto en de ogenschijnlijk altijd maar voortdurende verkiezingen in Zuid Amerika, GEWELDIG!
    Nou, heel veel plezier verder en geniet van al dat moois.
    Groetjes vanuit Heemskerk

• 16 Februari 2010 - 07:12

Fief:

Steffie heeft voor jullie beiden een Valentijnskaart gemaakt. Zal 'm zolang bewaren. toi toi

• 16 Februari 2010 - 14:09

Es:

Thanks voor de felicitaties!! SUPERLIEF!!
    Miss you too... xx

• 18 Februari 2010 - 18:02