Het is een wondere wereld! - Reisverslag uit Tegucigalpa, Honduras van Marieke en Daan Sluis - WaarBenJij.nu Het is een wondere wereld! - Reisverslag uit Tegucigalpa, Honduras van Marieke en Daan Sluis - WaarBenJij.nu

Het is een wondere wereld!

Door: Marieke & Daan

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Daan

29 Januari 2010 | Honduras, Tegucigalpa

Zere handen en een paar verschroeide schoenen; het gevolg van het beklimmen van de grootste barbeque waar we ooit op gelopen hebben! Vanuit Antigua besloten wij vulkaan Pacaya te beklimmen. Een actieve vulkaan nabij Antigua. Meer dan een lange broek (tegen eventuele kou op de terugweg) en wat te drinken hadden we niet nodig, zo werd ons verzekerd. Echter hadden we kunnen weten dat de reisorganisaties in Gutemala er wat andere veiligheidsvoorschriften (als die er al zijn) op nahouden dan in Nederland het geval zou zijn.

De beklimming begon rustig, maar na enige tijd ging het lavazand over in een maanachtig landschap van puin, lavarotsen en gruis. Onze gids kwam tot de ontdekking dat de lava zich wat hoger bevond dan dat enkele dagen eerder het geval was. Nog een klein stukje omhoog klimmen dus. Vlijmscherpe losliggende en verschuivende lavastenen, links van ons een rokende vulkaantop, onder ons de hitte en het geluid van smeulende briquetten besloten wij rechts boven de lava een marshmellow te roosteren! Bizar om ineens op een armlengte afstand van stromende lava te staan. Snel voor zonsondergang de afdaling naar beneden gemaakt. Achter ons kijkend de lucht net zo oranje als de lava. Het is een wondere wereld!

De koffie in Guatemala schijnt op een andere manier geroosterd te worden dan de marshmellows op de vulkaan. Guatemala is het op vier na grootste koffieproducerende land ter wereld. Daarom kon een bezoek aan een koffieplantage niet uitblijven, waar we het hele proces van deze warme drank voorgeschoteld hebben gekregen.

Tijd voor verkoeling...
Met een korte tussenstop in Copan Ruinas (wereldbefaamd om zijn Maya ruines - echter waren wij Maya-moe en besloten daarom een vlindertuin te bezoeken) hebben we koers gezet naar de Bay Islands - Utila. Een eiland in de Caribische zee vlak boven Honduras.

Doe even je ogen dicht en stel je voor: je ligt in een hangmat, op de steiger te genieten van het avondzonnetje. Het is ongeveer 32 graden, er komt een lekker briesje van zee en je dommelt een beetje weg. Opeens wordt je opgeschrikt door een harde plons en opspattend water. Zodra je naast je kijkt zie je nog net hoe een gulzige pelikaan zijn vangst weg probeert te slikken.
We kwamen niet meer bij... wat een onbenullige beesten. Geweldig!
We bevinden ons op Jewel Cay, een klein eilandje net buiten Utila. Geen verkeer, zes kerken en onze duikschool! We zijn hier om onze PADI - open water certification te halen. Rustig met de stroming meebewegende koralen, papegaaivissen, trompetvissen, krabben, roggen, zeesterren, baracuda´s en ander eigenwijs gespuis in alle kleuren van de regenboog: het is net of je in een mega aquarium zwemt! Echt zo mooi! In vier dagen tijd leerden onze geweldige duikinstructeurs ´Sandy´ & ´Pablo´ ons hoe te zwemmen en ademen onder water, hoe te communiceren en wat te doen in onverwachte situaties. Soms spannend en lastig maar vooral ook erg leuk. Na het succesvol afronden van de PADI course hebben we nog een paar ´fundive´s´ gemaakt. Met andere woorden; genieten van de wereld op 18 meter onder water.

Gezien ons nog veel ander moois staat te wachten zetten we koers richting Nicaragua.

Hasta luego, Daan & Marieke

• 30 Januari 2010 - 09:46

Fabian En Janine:

Super mooi verhaal, jullie brengen het elke keer erg leuk. We kijken alweer uit naar het volgende verhaal!

• 30 Januari 2010 - 09:54

Floor:

Dag Lieverds!

Wat een geweldig verhaal! En de foto's erbij; helemaal gaaf!
    Ik bescheurde het bij het pelikaan verhaal dus kan me voorstellen als je dat 'live' meemaakt, je helemaal niet meer bij komt!
    Geniet lekker verder en tot in Peru :)

X Floor

• 30 Januari 2010 - 09:57

Ben & RieT:

Wij zijn er stil van!

Dikke kus en knuffel van ons!

• 30 Januari 2010 - 10:07

Bijna Mamsje....:

Dag scheten,

Alhoewel je dat misschien niet boven op de vulkaan moet doen....dan wordt het wel erg warm denk ik....maar heb weer vol lof jullie avontuur gelezen.
    Hier gaat alles nog goed, alles is nog rustig.

X van beebje en zijn/haar mamsje...

• 30 Januari 2010 - 13:26

Marloes:

Wauw wat onwijs goed....Jullie PADI gehaald!! Ben trots (vooral voor jou Marieke, stoer dat je het gedaan hebt...ja jij ook natuurlijk Daan haha) Kijk uit naar het volgende verhaal!!!

Liefs xx

• 30 Januari 2010 - 16:03

Nynke:

Wat een spanning en sensatie! Ik kijk uit naar jullie volgende verhalen, superleuk!
    dikke kus

• 30 Januari 2010 - 19:18

Marjan:

Lieve schatten,

Wat maken jullie weer een hoop mooie,leuke en spannende dingen mee. En wat een mooie foto's!!! Nu naar Nicaragua en dan door naar Costa Rica denk ik? Ben benieuwd of jullie Roy en Malou nog treffen daar. Wij zien jullie over 3 weekjes in Lima als het goed is. 't Begint echt op te schieten. Kijken of we nog wel bij Machu Pichu kunnen komen. Er zijn daar behoorlijke overstromingen geweest vorige week. Nou we zullen zien.
    Muchos gusto. Mama

• 31 Januari 2010 - 16:33

Lidy:

Hallo Kids,

Weer een prachtig verhaal, geweldig. Ik geniet met jullie mee. Dus blijven schrijven en genieten.
    Veel liefs Lidy

• 01 Februari 2010 - 09:20

Eln:

Hot!

• 01 Februari 2010 - 12:03

Jess&niels:

vette foto's!geniet van de reis!
    liefs jess&niels

• 01 Februari 2010 - 14:26

Laure:

Hallo! Ik wist niet dat jullie twee op een reis waren! En wat leuk reis! Nog veel plezier!
    Groetjes van de belgische meisje

• 01 Februari 2010 - 15:21

Debby:

Dag Marieke en Daan,
    Wat een contrast. Ik stap net van mijn skies af na een weekje wintersport en dan zie ik jullie tropische foto's. Ik probeerde me echt voor te stellen dat van die hangmat en een briesje en 32 graden. Lijkt me ook heerlijk na een week sneeuw (met soms ook zon hoor). Veel plezier nog.
    Groetjes, Debby

• 01 Februari 2010 - 20:19

Frederique:

Wat een heerlijke reis maken jullie. Veel mooie herinneringen, ben ook in Honduras en Guatemala geweest. Las dat jullie ook naar Peru komen. Zit er een bezoek aan Ayacucho in? Hope so! Veel plezier en mooie momenten, geniet ervan!

• 02 Februari 2010 - 16:35

Luc:

Hee, ziet er weer fantastisch uit hoor!!!
    Maar dat is het in NL ook natuurlijk met die natte schneeprut ;-)

PS: Daan krijg je wel genoeg slaap gezien de donkere blik op de BBQ-foto.

• 02 Februari 2010 - 22:59

Aline:

Wat een gaaf gebeuren daar, echt leuk om te lezen. Ik merk dat jullie genieten!!
    Blijf genieten

x Aline

• 03 Februari 2010 - 10:52

Bart Enzo Jari Daan:

Heerlijk om te zien hoe jullie genieten.

Besos

Bart, Enzo, Jari en Daan

• 04 Februari 2010 - 14:39

Frans:

Lieve Daan en Marieke!! Wat een vette shit wederom! Echt mooie dingen daar, het is inderdaad een wondere wereld! Wat cool dat jullie een padi hebben gehaald. Erg nice die onderwaterfoto! Ik ben nog steeds erg jaloers op jullie waanzinnige reis, ga zo door!!! Liefs

• 05 Februari 2010 - 14:27

Marlieke:

Hey!

wauw wat een gave verhalen allemaal! En die foto's erbij! Super om te zien! Blijf vooral genieten van alles wat jullie daar meemaken!

liefs marlieke

• 06 Februari 2010 - 18:15

Gerda:

Prachtig allemaal zeg. Nog veel reisgenot en plezier en avonturen verder, liefs en groetjes
    Ger

• 07 Februari 2010 - 08:55

Bertine:

Hé Daan,

't ziet er wel aardig uit, die foto's. Maar ach,... Nederland is ook mooi. Zeker vandaag. Zo'n egaal grijze lucht, genoeg vocht voor de grond. Wat wil een mens nog meer?
    BP

• 07 Februari 2010 - 15:18

Germa:

Hoi mensjes..
    Gadver zeg!! Ik wil van alles wel zeggen, maar kan alleen, na de foto's te hebben gezien, zeggen: Jaloers!!
    Super wat jullie doen, zien en meemaken.
    Geniet ervan, ik lees en zie het wel.. Pas goed op elkaar.
    Liefs Germa.

• 08 Februari 2010 - 00:03

Rianne:

Wow! Fantastisch :) En ik zie jullie op de foto's enorm genieten, zo leuk! Liefs

• 10 Februari 2010 - 08:56

Hans En Fenny:

Wat een indrukken en wat een hoop om te zien ... geweldig. We genieten mee van al jullie avonturen. Hier sneeuwt het nu een beetje en worden er nederlandse kampioenschappen op open ijs geschaatst bij zuidlaren daar is het ijs wel 16 cm dik zeggen ze. Lieve allebei, geniet nog!!!! big hugg