Maya´s, bergen en chickenbusses... - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van Marieke en Daan Sluis - WaarBenJij.nu Maya´s, bergen en chickenbusses... - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van Marieke en Daan Sluis - WaarBenJij.nu

Maya´s, bergen en chickenbusses...

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Daan

17 Januari 2010 | Guatemala, Panajachel

Op veler verzoek... nog een verhaal, maar waar moet ik beginnen. We hebben al weer zoveel gedaan en gezien...

Vanuit Palanque zijn we de grens overgestoken naar Guatemala en op weg gegaan naar Flores. Een echt toeristenstadje op een eiland in een meer. Een prima plek om te chillen en te genieten van al het moois... als het tenminste mooi weer was geweest.
De lokale bevolking was zelf ook een beetje onder de indruk van het weer en het feit dat er in geen enkel hostal dekens aanwezig waren zegt voldoende... De mensen hier waren ook niet gewend aan deze kou (en regen).
Toch hebben we er ons prima vermaakt. Vanuit Flores hebben we namelijk een bezoek gebracht aan ´Tikal´. Guatemala´s grootste Maya trekpleister. En terecht!
Midden in de jungle ligt een complete stad, die de afgelopen jaren opgegraven is onder een hoop bomen, stenen, bergen en andere vegetatie. Erg indrukwekkend! En omdat we ´s morgens erg vroeg waren vertrokken (5 uur) hebben we nog een heel aantal dieren kunnen spotten. Apen, papegaaien, toekans en wilde kalkoenen. Met een gids hebben we een aantal uur door het park gelopen en daarna zijn we zelf nog op pad gegaan. Aan het eind van de middag waren we helemaal gaar van het beklimmen van al die trappen, maar het was echt super mooi. We hebben regelmatig even ergens gezeten om te genieten van het uitzicht en ons te verwonderen over de bouwkunsten, de levenswijze en de ideeen van de Maya´s. Maar naast het bewonderen van dit alles zijn we natuurlijk ook opzoek gegaan naar de vraag of de Maya´s gelijk hebben wat betreft hun kalender en het einde van de wereld in 2012. Het meest hoopvolle antwoord wat we op deze vraag hebben gekregen van onze gids was dat hij werkelijk geen idee heeft en dat eigenlijk niemand het weet. De Maya´s zijn in ieder geval nu alle mogelijke goden aan het vereren om ze te verzoeken om een nieuwe kalender en dus een nieuw leven! Wie weet... we houden hoop!

In Flores hebben we na het bezoek aan Tikal nog een dag genoten van het iets beter wordende weer in een superleuk hostal (Los Amigos) voor we doorgereisd zijn naar Lanquin.
Lanquin is een plaats in de bergen, bereikbaar door een hobbelige onverharde weg. Erg leuk...
Lanquin is bekend om zijn grotten en om het nabijgelegen Semuc Champey. Samen met een gids en een aantal andere mensen zijn we een dag op pad geweest. Met zn allen achter in een laadbak van een pickup, opweg naar de grotten...
Helaas waren deze kleine donkere doorgangen niet echt iets voor mij (Marieke) dus ben ik buiten gebleven. Daan heeft, gewapend met een kaars, genoten van een prachtige wandeling/zwemtocht door een rivier in de grot.
De wandeling die we daarna hebben gemaakt naar Semuc Champey was heel mooi. Eigenlijk waren het allemaal kleine basins (met super helder water) die uit eindelijk eindigden aan de bovenkant van een waterval. We hebben een soort zwem en springtocht gemaakt voor deze basins, met als uiteindelijk hoogtepunt een sprong van de 15 meter hoge waterval!
Spannend... maar echt heel gaaf!

Na Lanquin zijn we doorgereisd naar Antigua (ja... het reistempo ligt hoog!). Deze mooie koloniale stad ligt niet ver van Guatemala City en wordt omringd door drie vulkanen.
In de stad zijn we opzoek gegaan naar de wat minder toeristische plekken. Zo zijn we aan de rand van de stad beland op een grote markt, waar alle mogelijke producten worden aangeprezen. Maar misschien heeft het nabijgelegen busstation nog wel meer indruk gemaakt. Een bonte verzameling oude amerikaanse schoolbussen, die hier dienen als openbaar vervoersmiddel. Ronkende motors, zwarte uitlaatgasdampen en trotse eigenaren die hun schoonheden (die allemaal een eigen naam hebben) staan op te poetsen. We keken onze ogen uit en namens ons voor om in ieder geval 1 keer met zo´n ´chickenbus´ te reizen.

Niet ver van Antiqua ligt ´Lago de Atitlan´. Wederom een mooi meer, omringd door vulkanen. Op dit moment zijn we in Panajachel, dat aan dit meer ligt. Vanuit hier zijn we vandaag naar de markt in ´Chichicastenango´ geweest. Een beroemde markt die twee keer per week gehouden wordt. Alle kooplieden uit de omgeving verkopen hier hun producten. Een drukke, maar leuke markt waar een overvloed aan prachtige spullen vriendelijk, doch dringend, wordt aangeboden. De zin die Daan en ik vandaag het meest (lief lachend) hebben gebruikt is dan ook: ´¡No gracias, Señor(a)!´
Toch zijn de eerste mooie dingen gekocht en is het afdingen weer tot een ware sport verheven!
Pronkstuk van de dag is de mooie hangmat! (nu nog een huisje in Assendorp, met tuin...)
Na een paar uur rondstruinen op de markt, foto´s maken en ons verbazen over de meest uitlopende dingen zijn we opzoek gegaan naar zo´n te gekke chickenbus.
Daar waar wij zo´n bus bijna een bezienswardigheid vinden... vinden de lokale reizigers ons juist de bezienswaardigheid.
De chauffeur scheurde, hard toeterend als een dolle door de bergen, we moesten twee keer overstappen en we waren het middelpunt van de belangstelling. Maar het was super leuk en we waren snel en een heel stuk goedkoper mooi optijd weer terug in Panajachel.

Morgen gaan we een dagje het meer op... en daarna terug naar Antigua, om een van de vulkanen te beklimmen.

Dus jullie horen wel weer van ons!

Beso... Daan en Marieke

• 18 Januari 2010 - 08:50

Carine Uut Swol :):

Wow! ben wederom aan het genieten van jullie verhaal en in mn hart wel een beetje jaloers..
    tot in de hema! alhoewel als je eenmaal je huisje in assendorp met hangmat hebt wordt dat ook vast minder, haha!

geniet!
    lfs Crien

• 18 Januari 2010 - 09:38

Ben & Riet:

Wat heerlijk om te lezen! En nog steeds in het bezit van jullie camera, gelukkig: wat een prachtige foto's!

Dikke kus van ons!

• 18 Januari 2010 - 12:37

Esther:

Wauwie! Klinkt allemaal supertof! Had ook niet anders verwacht, genieten en verwonderen gaat daar natuurlijk vanzelf. En Semuc Champey klinkt als een goeie droge champagne... ;)
    Enjoy!
    Dikke kus en knuf Es
    xx

• 18 Januari 2010 - 16:45

Eln:

Jullie houden het tempo er lekker in inderdaad! Ziet er echt geweldig uit! Have fun en als je nog een souvenirtje voor me zoekt.. ik wil wel zo'n aap! :D ;)
    Beso!

• 18 Januari 2010 - 18:03

Sjenie:

Dat zijn wel hele leuke kraamcadeautjes :)....

Geniet weer met volle teugen.

X baby en mams

• 18 Januari 2010 - 20:36

Fenny:

Bedankt voor de mooie foto's en wat een wonder dat je je fototoestel nog hebt! Houden zo. Fijn dat je je reis met ons deelt, ik heb er geen idee van hoe ver en waar jullie zijn, maar geniet van de verhalen. Veel geluk verder. Liefs, Fenny

• 18 Januari 2010 - 20:52

Tim:

JAH!
    Lang weinig van elkaar vernomen. Leuk dat jullie weer op reis zijn.... ff wat anders dan het kille kikkerlandje. Hier is de sneeuw bijna verdwenen...
    We kijken uit naar het volgende verslag!
    Geniet van jullie mooie reis!
    Groetjes, T&T

• 19 Januari 2010 - 10:27

Hans:

Wat een prachtige verslagen.Ik zit er echt van te genieten.Wat een moois en wat een indrukken overweldigend.Ik kijk al uit naar jullie volgende verhaal.Good luck Hans/Fenny

• 21 Januari 2010 - 09:14

Raoul:

Haai! We hebben niet eens fatsoenslijk afscheid kunnen nemen! Wij zijn zelf net weer terug uit Thailand. Was helemaal super. Geniet van alles, ik lees jaloers jullie verhalen. Te veel toffe dingen te doen op de planeet... Ltrzz, R x

• 21 Januari 2010 - 19:34

Paps:

Hoi Daan en Marieke! Erg leuk en mooi om te lezen en te zien. 2012 is al achterhaald hoor, de wereld vergaat voorlopig nog ff niet. We hebben uitstel gekregen van de een of andere god. Tijd genoeg dus nog om te reizen in de toekomst. Groetjes en liefs, Pa&Ka

• 22 Januari 2010 - 14:48

Thijs:

Mooie foto's hoor! Heel gaaf. En wat betreft 2012. Ik heb net gelezen in het boek van Danny Bruin dat Apocalyps uit het Grieks komt en letterlijk: onthulling of openbaring betekent. Niks om bang voor te zijn. Veel plezier!! X van hier.

• 22 Januari 2010 - 19:16

Klusjuf:

dat ziet er weer prachtig uit.
    Die waterval sprong zal wel heftig geweest zijn!
    liefs van Karin

nog veel plezier samen.

• 24 Januari 2010 - 01:36

MaYa:

Gasten, we zitten hier op de bank stoned te wezen na een weekje wintersport! Met een beerenburg cola in de hand! We vinden het enorm jammer dat jullie hier niet zijn! Volgend jaar gaan we met zijn allen wintersporten. Wij missen jullie, lieve gastjes! We hebben het verhaal niet gelezen, omdat we ook een beetje dronken zijn! Morgen kunnen we weer lezen vanaf een beeldschermt! We vinden jullie geweldig!
    IK (WIJ) ben (ZIJN) blij dat we vrienden zijn!
    x

• 24 Januari 2010 - 04:39

Marije:

Geweldig zo'n lange reis. Ik ga lekker met jullie mee genieten en kijk uit naar jullie verhalen en foto's! Heel veel plezier. Groetjes uit het verre Losser.

• 24 Januari 2010 - 12:23

Marloes :

Mooi verhaal en weer herkenbaar!! Die markt is geweldig he!! Nog een mooi hangmatje gekocht?! Geniet lekker lieverds....kus Marloes xx (weer nuchter haha!)

• 24 Januari 2010 - 13:02

Els:

Hoi!

Super om jullie verhalen te lezen en jullie foto's te bekijken!!

Heel veel plezier daar en lekker genieten! Groetjes Elsbeth

• 27 Januari 2010 - 20:43

Lidy:

Hallo M;rieke en Daan,

Ik geniet weer erg van jullie verhalen, dus schrijf maar veel. Jullie moeten de groeten hebben van alle Hirschsprungers natuurlijk. 24 en 25-01 is de Workshop geweest en het was weer erg interessant. Marc Levitt weer ontmoet.
    Nou mensen heel veel plezier en genieten hoor!! Liefs Henk en Lidy